Szibéria érdekességei [44.]

2014. december 14. - Harmat Árpád Péter

A legtöbb ember számára Szibéria hallatán két dolog ugrik be: az iszonyú hideg, és a kényszermunka-táborok rendszere. Mindkettő igaz. Szibériában fekszik az a település, ahol az északi féltekén leghidegebbet mérték: -71 fokot (Ojmjakon városában, Jakutföldön, 1926 január 26 –án) és általában mindennapos a téli -40 fokos hideg. (Szibéria legnagyobb részén a téli középhőmérsékleti értékek többnyire -20 fok alatt vannak, míg Budapesten a januári átlaghőmérséklet: -1,6 fok.) Ami meg a kényszermunkát illeti: már a cári időkben, a 16. századtól telepítettek száműzötteket Szibériába, ahol sokkal később, Sztálin parancsára 1930 és 1955 között becslések szerint legalább 700-800 ezren raboskodtak, különböző kényszermunka-táborokban. Főleg a Jakutföldi Kolima vidékén. (Más források szerint több milliót is elért a Szibériába hurcoltak száma.) De nézzük meg alaposabban Szibériát: adottságait és történetét!

2orosz_sziberia.jpg

A poszt folytatása: tortenelemcikkek.hu

 

-------------------------------------------

    A bejegyzés trackback címe:

    http://tortenelemtanulas.blog.hu/api/trackback/id/tr136982611

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

    Történelem blog · http://tortenelemtanulas.blog.hu/ 2016.08.07. 01:11:48

    Szibéra még napjainkban is a titkok földje. Pontos feltárása még mindig várat magára. Földjének ásványkincsei ismeretlenek, ugyanakkor felértékelődése más miatt is várható: Szibéra jeges-tengeri partjai mentén várható ugyanis a jövő hajózó útjának kialakulása Ázsia és Európa között.

    Lector Oris 2016.11.06. 20:15:23

    @Történelem blog: Hamarosan Szibéria nagyon fel fog értékelődni, mert a Jeges-tengeren keresztüli kereskedelem - Európa-Ázsia közt - az új világgazdaság legfontosabb célkitűzése lesz! Sokkal rövidebb arrafelé az út és így feleannyi lenne a szállítási költség. Egyelőre nem megoldható, mert az évnek csak kis részében hajózható az útvonal. DE az éghajlat és a technikai fejlődés változásával óriási jelentősége lesz!